zaterdag 5 juli 2014

Mannenborsten vs vrouwenborsten

Als het op gelijkheid tussen mannen en vrouwen aankomt is er nog een heleboel zo scheef als maar kan.
De lonen van mannen zijn over het algemeen nét ietsje hoger, dat accepteren we morrend maar doen er niet echt iets aan. 
Dat mannen buiten tegen elke boom kunnen plassen als ze nodig moeten is iets waar we als vrouw best eens jaloers op kunnen zijn maar het is niet anders. Natuurlijk mág het niet, maar ze doen het lekker wel en eerlijk gezegd zou ik het ook doen!
Wat mij echter veel meer stoort is dat mannen met blote borst buiten mogen lopen terwijl wij, vrouwen, ons zedig moeten bedekken en geen blote tiet mogen laten bengelen in het volle zicht van iedereen. Maar het zou toch heerlijk zijn om op een terras of varend op een bootje de dames uit de wurggreep van de b.h. te bevrijden?
Waarschijnlijk vinden we het zo'n raar idee dat we giechelend bedanken als het vanaf vandaag zouden mogen volgens de wet maar dat is gewoon omdat we er niet aan gewend zijn.
Het heet onzedelijk te zijn om met blote borsten over straat te lopen en je kunt er een fikse boete voor krijgen. Mannen niet, die mogen en doen het dan ook de hele zomer lang.
Ik zie mannen met gespierde en gebruinde borstkassen met en zonder haar, tengere borstkasjes waar de ribben uitsteken, blote ruggen vol moedervlekken of zelfs wratjes, tepels met stekelige grijze haren die wapperen in de koele zomerbries of zelf tepels die zo vreemd zijn dat je even nergens anders naar kunt kijken. Daar zegt niemand wat van, ongeacht wat we vinden van het uitzicht.
Maar zeg nou zelf, soms zie je er eentje voorbij komen waarvan je denkt 'in godsvredesnaam man, bedek je zelf!'
Ik hoef niet zo nodig geconfronteerd te worden met mannelijke navelbreuken, derde tepels en puisterige ruggen die oververhit lekken over lelijke doorgelopen overjarige tattoos. En uitzicht op ruggen vol stijl overeind staand rughaar waar riviertjes zweet tussendoor lopen is ook niet plezierig.
Ik wil me niet hoeven weg te buikdansen van mannen die enorme pensen mee torsen boven spillebeentjes, maar ik moet wel als ik niet die zweterig kleffe opgeblazen bal tegen me aangeduwd wil krijgen op bijvoorbeeld de markt. 
En het ergste is nog wel dat ik mannen zie met borsten waar een paar vriendinnen van mij jaloers op zouden zijn. Mannen die best een b.h. met beugel in maatje 125C kunnen gebruiken maar het niet hoeven en dus niet doen. Trots bengelen hun harige jongens met elke stap heen en weer, streeploos bruin bovenop en lillend wit aan de onderkant met misschien wel smetplekken in de borstplooi. Vreselijk vind ik dat!
Waarom mogen die borsten wel en die van vrouwen niet? Ik heb een vriendin die niet eens erwtjes heeft, ze is echt zo plat als een twaalfjarig jongetje en superslank. Er zit dus geen borst op of aan. Ook zij mag niet met blote borst over straat terwijl de meeste mannen een moord zouden doen voor haar strakke gladde borstkas. 
Ik stel voor dat we deze zomer massaal onze mannen gaan bedekken want voor een blote damesborstenparade zijn we nog niet klaar geloof ik...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten